Mobiliteitsraad gemeente Roermond bespreekt het verkeersveiligheidsplan 2025-2030
Op 13 maart j.l. besprak de mobiliteitsraad het verkeersveiligheidsplan 2025-2030. Dit is een belangrijk plan omdat het het kader bepaalt voor de komende tien jaar voor maatregelen die de bereikbaarheid en verkeersveiligheid vergroten. In de raad zitten vertegenwoordigers van wijkraden, sectorale organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond en het bedrijfsleven.
Het plan is vormgegeven aan de hand een viertal pijlers. Deze zijn: 30 km/uur de nieuwe standaard, de voetganger en fietser op één, focus op autoluwe schoolomgevingen in de gemeente Roermond ondersteunt en faciliteert veilig gedrag in het verkeer. Bij deze keuze hebben we gepleit voor realisme. Pak alleen datgene aan wat een redelijke kans van slagen heeft.
Onze reactie was de volgende. Door de gekozen aanpak was er geen enkele focus op veilig rijgedrag en bereikbaarheid van de bedrijventerreinen. Concreet hebben we ervoor gepleit om de volgorde om te draaien en een veilig rijgedrag op één zet, dus voor de infrastructurele aanpassingen. Daarnaast hebben we aangegeven dat als je de fietser en voetganger op één zet dit wel betekent dat er op de bedrijventerreinen geen doorgaande fietsroutes mogen lopen en er zeker geen thuis-school routes voor de schoolgaande jeugd en geen toeristische fietsroutes kunnen lopen. Dit kunnen zowel formele als informele routes zijn die geweerd moeten worden. Ook dienen er voldoende trottoirs te zijn voor medewerkers op het bedrijventerreinen om te wandelen. De keuze van de gemeente betekent ook dat vrachtverkeer, ook sluipverkeer, in woonkernen geweerd moeten worden in de wijken en kernen door voor adequate routes te kiezen. Ook op hele drukke dagen dienen de routes van en naar bedrijventerreinen voor het bestemmingsverkeer op de terreinen bereikbaar te blijven. Iets wat anno 2025, – mede door het succes van het Outlet centrum, zeker niet gegarandeerd is.
Tot slot hebben we heel concreet een pleidooi gehouden voor een andere verwijzing op de A73 richting het bedrijventerrein Reubenberg in Swalmen zodat het vrachtverkeer niet langer over de Rijksweg in Swalmen door de dorpskern geleid hoeft te worden.