08.02.22 Keyport start campagne voor talentbehoud in de regio

8 February 2022

Het is alle hens aan dek om de uitdagingen op de regionale arbeidsmarkt het hoofd te bieden in deze tijd van personeelstekorten, mismatch op de arbeidsmarkt, vergrijzing en ontgroening. Netwerkorganisatie Keyport uit Weert start een campagne onder de naam ‘Voor een leuke baan hoef je de regio niet uit!’ Daarmee richt Keyport zich op studenten en toonaangevende bedrijven uit de regio.

De Keyportregio (Midden-Limburg en de Brabantse gemeente Cranendonck) kenmerkt zich door een relatief hoog aantal ondernemers per hoofd van de bevolking. Overwegend MKB, de belangrijkste motor van de economie. Ton Hagelstein, programmamanager Keyport: „Het voordeel van werken bij een MKB-bedrijf boven het werken bij een multinational is dat je nog echt het verschil kunt maken. Je bent vaker betrokken bij het hele proces en dat maakt het interessant.”

De eerste bedrijven die Keyport voor het voetlicht brengt, zijn Vekoma (Vlodrop), Admesy (Ittervoort) en Kabisa (Weert). Het zijn bedrijven die werken voor grote internationale namen zoals Google, ASML, Apple en Disney. Wereldmerken die dus allemaal een lijntje hebben naar Midden-Limburg. En dat weet bijna niemand. Hagelstein: „We laten zien wat ze doen, voor wie ze werken en welke carrièrekansen ze bieden. Op de vraag waarom deze ondernemers voor de Keyportregio hebben gekozen, is het antwoord verrassend compleet: het vestigingsklimaat is aantrekkelijk, de regio is uitstekend bereikbaar. Je kunt hier prettig wonen, er is goed onderwijs en er zijn veel betrokken, goed opgeleide medewerkers. Alleen te weinig. Zeker in de toekomst.”

‘Een perfecte regio’
Naast de profilering van het regionale bedrijfsleven investeert Stichting Keyport in een integrale aanpak voor studenten, samen met de Task Force Post Corona Midden-Limburg. „Het aantrekken en binden van jong talent en het voorkomen van (jeugd)werkloosheid zijn belangrijke stappen naar de toekomst. Door onze ketenaanpak kunnen we ook studenten die elders studeren proactief informeren over stages, bijbanen, traineeships en startersbanen in de Keyport-regio.” De overkoepelende boodschap op de arbeidsmarkt is voor Keyport dan ook heel simpel: voor een uitdagende carrière hoef je de regio niet uit.

Veronika van Heur kan dat beamen. Zij kwam twaalf jaar geleden naar Nederland om International Business and Economics te studeren aan de Universiteit Maastricht. Na haar studie kon ze zo beginnen bij diverse corporate bedrijven in de Randstad. Ze koos voor een baan als business development manager bij Kabisa. Een bewuste keuze die ze samen met haar partner maakte. Van Heur: „Hier hebben we voor minder geld veel meer woonruimte. Zeker als je een drukke baan hebt, is het fijn als je thuis je rust kunt vinden. Die vind ik in deze landelijke omgeving. Ik voel me zeer welkom, ook al kom ik hier niet vandaan. Dat komt ook door het sterke verenigingsleven. De lijntjes zijn kort, het netwerk is hecht. Dat is prettig, ook voor mijn rol bij Kabisa trouwens. Dus ja, in deze fase van ons leven een perfecte regio om te wonen én werken.”

Bron: Keyport start campagne voor talentbehoud in de regio – De Limburger